Leestijd 6 - 7 min
Leerlingen in unit 3-4 gaan steeds beter lezen
Op De Zeearend en de Antoniusschool in IKC IJmond wordt lezen steeds meer een feestje
Rina Nijman geeft les op de Antoniusschool op IKC IJmond in Beverwijk. Ze is óók leescoördinator-in-opleiding. Sinds een half jaar vormen groepen 3 en 4 één unit en daar geven Rina en haar collega’s lezen een flinke impuls. Op dit moment schrijft Rina een taalbeleidsplan, dat straks leidraad is voor een doorgaande leerlijn voor technisch lezen/leesmotivatie voor alle groepen.

In IKC IJmond werken de Zeearend en de Antoniusschool van Aloysius in Beverwijk samen met partners in onderwijs, jeugdhulp en jeugdzorg. Rina Nijman werkt op De Antoniusschool in Beverwijk. Ze geeft er les aan groep 3 en 4 en is leescoördinator-in-opleiding. Ze volgt hiervoor een (post)hbo-studie bij Hogeschool In-Holland.

“Een heel leuke opleiding”, vertelt Rina. “Alle domeinen van taal komen aan bod, van spelling tot schrijven en ook technisch en begrijpend lezen. Daarnaast gaat het ook over leiderschap en innovatie.” Als eindscriptie maakt Rina het nieuwe taalbeleidsplan voor de Zeearend en Antoniusschool. Eén ding is zeker: leesmotivatie zal daarin een belangrijke rode draad zijn.

Rina Nijman

Aan de slag met Lezen is Top

Op de Zeearend en Antoniusschool hadden relatief veel leerlingen moeite met lezen, dus was het tijd voor een andere aanpak. “Kunnen lezen is zó belangrijk”, benadrukt Rina nog maar eens. “Kinderen hebben het niet alleen nu nodig op school om bijvoorbeeld verhaaltjessommen te kunnen maken bij rekenen, maar later natuurlijk ook voor het lezen van een bijsluiter of een recept.”

Rina ging - net als haar collega’s - aan de slag met LIST: Lezen is Top. Deze wetenschappelijke aanpak werd door Dr. Thoni Houtveen en Anneke Smits uitgewerkt en Aloysius-adviseur Audrey Machielsen maakte er een serie webinars over in de Aloysius Academie. De insteek: maak je van lezen een feestje, dan kun je de resultaten van technisch lezen snel verbeteren.

Kinderen genieten

Met dat ‘feestje’ zit het in groep 3 en 4 wel goed. “Zó leuk om te zien dat kinderen genieten van hun boek als we lezen. Dan ligt er weer een in een deuk om een verhaal, een ander gaat ineens met intonatie lezen en nummer drie is helemaal verzonken in een boek. Er zijn echt nog maar weinig kinderen die lezen niet leuk vinden.”

Nu trekt Rina ook veel uit de kast om boeken te promoten en lezen te stimuleren. Laatst nog: de ‘Voice of Books’. “Dan vertel ik over een boek en als ze het leuk vinden, dan draaien de kinderen hun stoel om. Alle twaalf leerlingen wilden gráág mijn boek lezen.”

Rina in de klas

Bieb gevuld met nieuwe boeken

Wat ook enorm helpt om lezen aantrekkelijk te maken, is de compleet nieuw ingerichte bibliotheek op school.
“Met geld van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) hebben we zo’n 750 nieuwe leesboeken en 200 prentenboeken kunnen kopen. Leerlingen mochten hun wensenlijstjes aanleveren.”
Met Pasen werd de bieb feestelijk geopend. “De kinderen zijn ontzettend blij met alle boeken!” En: de resultaten mogen er zijn: het leesniveau gaat flink vooruit.

Leesaanpak in nieuw unitonderwijs

IKC IJmond is bezig het onderwijs anders te organiseren en gaat in units werken. Na voorbereidingen met het hele team gebeurt dat sinds januari 2022 nu voor het eerst in de praktijk in groep 3 en 4, waarin kinderen uit het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs zitten.

“Met drie leerkrachten, een leerkrachtondersteuner, een onderwijsassistent en een stagiaire zijn we als miniteam verantwoordelijk voor 32 kinderen in één unit”, legt Rina uit. De eerste ervaringen zijn positief. “Als collega’s zijn we goed op elkaar ingespeeld. Kinderen leren van elkaar en helpen elkaar.” De LIST-aanpak is een mooie ‘verbinder’, merkt Rina. “Nu gaan we de aanpak doorzetten richting de bovenbouw.”

Meer weten?

Heb je vragen over ambitiegericht werken? Behoefte aan ‘leescoaching’? Neem contact op met Chantal van der Raaij van Onderwijskwaliteit, chantal.vanderraaij@aloysiusstichting.nl of bel (06) 10 42 85 50.


Webinars staan voor je klaar

Meer weten over LIST? Bekijk dan de webinars over motiverend lezen die Audrey Machielsen opnam voor het jaar van het lezen. Bekijk je zo’n webinar, dan weet je in zo’n twintig minuten al heel veel over de verschillende onderdelen van de aanpak. Kijk in de academie onder webinars!

7 webinars staan voor je klaar:

1 Werken met een funzin: letters, woorden en zinnen ontdekken

2 Werken vanuit essentiële thema’s in prentenboek van kwaliteit

3 Blokkenmodel I: leeskilometers maken (blokken 1, 2, 3 en 4)

4 Blokkenmodel II: leeskilometers maken (blokken 5, 6 en 7)

5 Hommelaanpak: leesplezier stimuleren op weg naar de stilleesaanpak

6 Stilleesaanpak groepen 5, 6 ,7 en 8: hoe maak/houd je lezen leuk

7 Stilleesaanpak vso: aandacht voor leesplezier blijft belangrijk!

Opening bibliotheek

Afgelopen Pasen werd de nieuw ingerichte schoolbibliotheek feestelijk geopend.

Opening nieuwe schoolbibliotheek

Vanuit het budget van de NPO-gelden is er met het team van de Zeearend en de Antoniusschool besloten om de schoolbibliotheek een flinke update te geven. Oude boeken maken plaats voor nieuwe leesboeken, met thema's van deze tijd.

In februari hebben alle leerlingen hun lees-en boekenwensen doorgegeven door middel van een collage of boekenlijst met nieuwe spannende en leuke titels. Samen met het bedrijf Leesvink is de bibliotheek gesaneerd en zijn er heel wat oude boeken opgeruimd. De collages en wensenlijsten van alle groepen hebben geresulteerd in een mooi nieuw aanbod van 950 nieuwe leesboeken, prentenboeken en informatieboeken.

Lees hier hele nieuwsbericht over de nieuwe schoolbibliotheek!

Willem laat zijn fantasie graag ontploffen

Als er één leesambassadeur is uit de unit 3-4, is het Willem wel. “Ik vind lezen superleuk”, vertelt hij enthousiast. Het boek dat astronaut André Kuipers schreef, las Willem met plezier. “In de klas lezen we hardop en dan kan ik het beter onthouden. Als we een boekenbabbel hebben dan mag ik ook vertellen over een leuk boek.”

Ook van de boeken van Paul van Loon is Willem fan. Dolfje Weerwolfje en de heks Fuchsia: hij krijgt er geen genoeg van. Dus … hij is een boekenwurm? Na uitleg over wat dat is lacht Willem: “Ja!”. Maar wat is dan het leukste aan lezen? “Dat je fantasie ervan ontploft.” Kijk: dat kan toch niemand mooier omschrijven.

Willem

LIST van start in Beverwijk

Rina enthousiasmeerde haar nieuwe collega’s door tijdens een bijeenkomst de LIST-aanpak uit te leggen. Ze bekeek alle webinars in de Aloysius Academie en verzorgde een presentatie, om collega’s in sneltreinvaart bij te praten over de aanpak.

“We zijn zo’n twee jaar geleden gestart met ambitiegericht werken voor rekenen lezen en zijn dat nu aan het borgen. Laatst nog tijdens een studiedag. Ook via videoconsultaties houden we onszelf scherp”, vertelt Rina.

“In het begin vonden collega’s het best spannend om een filmpje aan te leveren om te bespreken met adviseur Audrey, maar dat went steeds meer.” Leuk is dat je juist leert van elkaars successen, vindt Rina. “Ik probeer ook ideeën en leuke voorbeelden te delen met collega’s.”

LIST-aanpak in het kort

1 de kleuteraanpak: vanuit het herhaald lezen van een prentenboek kiezen leerlingen een funzin. Vanuit de funzin oefenen ze vaardigheden voor beginnende geletterheid.

2 het blokkenmodel: voor groep 3 selecteer je de meest essentiële interventies uit de leesmethode voor aanvankelijk lezen. Dagelijks in zeven blokjes van vijftien minuten. Teksten en woordrijen worden herhaald gelezen op een dag.

3 de hommelaanpak is een tijdelijk overgangsfase tot leesniveau avi E4 beheerst wordt. De leerkracht promoot leuke A-boeken, infoboeken en prentenboeken en daarna gaan leerlingen minimaal twintig minuten duo-lezen.

4 de stilleesaanpak: vanaf leesniveau avi E4 gaan kinderen stillezen. Ook in deze fase geldt: inzetten op motivatie. Laat kinderen lezen wat ze zelf willen en organiseer boekenbabbels om boeken te promoten.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Jeroen Jazet